Zgłoszenie instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków

Obecnie coraz większa liczba gospodarstw domowych korzysta z przydomowych oczyszczalni ścieków ze względu na korzyści, jakie oferują w trakcie eksploatacji. Ich budowa na posesji jest bardzo prostym przedsięwzięciem. Wystarczy wywiązać się z niezbędnych formalności i można przystąpić do instalacji.

Dzisiejszy artykuł przygotowaliśmy z myślą o wszystkich osobach, które planują inwestycję w przydomową oczyszczalnię ścieków, lecz nie zdążyły się jeszcze dokładnie zapoznać z wymaganiami prawnymi dotyczącymi zgłoszenia instalacji. Jesteśmy ekspertami w tej dziedzinie, dlatego przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych przepisów oraz istotnych uwag.


 

Aktualne przepisy

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, zgłoszeniu podlegają wyłącznie oczyszczalnie ścieków, których przepustowość nie przekracza 5 m3 na dobę i są one wykorzystywane na własne potrzeby gospodarstwa domowego lub rolnego w ramach zwykłego korzystania wód.

Wyszczególnione wyżej wymagania wynikają bezpośrednio z dwóch odrębnych przepisów, a mianowicie Prawa budowlanego (art. 29, ust. 1, pkt 3 w kwestii zgłoszenia budowy) oraz Prawa ochrony środowiska (art. 153 ust.1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – w kwestii eksploatacji). Oczyszczalnie o większej przepustowości lub wykorzystywany w sposób inny niż określony w wyżej wymienionych przepisach podlegają uzyskaniu pozwolenia na budowę.

 

Jak zgłosić instalację oczyszczalni?

Zgłoszenie instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków lub modernizacji szamba na oczyszczalnię Bio Easy Flow następuje poprzez wypełnienie urzędowego formularza i przekazanie go do odpowiedniego organu. Najczęściej zajmują się tym wydziały architektury i budownictwa w starostwach powiatowych bądź urzędach miasta.

W formularzu wyszczególnione zostają wszelkie istotne informacje dotyczące budowy oraz sposobu eksploatacji oczyszczalni. To między innymi zakres i sposób wykonywania robót budowlanych, wydajność oczyszczalni i ilość ścieków wytwarzanych w domu w ciągu doby oraz termin rozpoczęcia prac.

Wraz z formularzem petent musi dostarczyć niezbędne załączniki:

  • mapa sytuacyjno-wysokościowa z naniesieniem lokalizacji oczyszczalni ścieków;
  • oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
  • powykonawcza inwentaryzacja geodezyjna;
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

Do rozpoczęcia eksploatacji oczyszczalni można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.

Na właścicielach przydomowych oczyszczalni ścieków ciąży również obowiązek poinformowania stosowanego organu o rezygnacji z rozpoczęcia albo zakończenia eksploatacji oczyszczalni ścieków. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, takiego zgłoszenia należy dokonać w terminie 14 dni od dnia rezygnacji z podjęcia działalności albo zaprzestania działalności lub zmianie danych.

 

Interesujący artykuł? Przeczytaj także o...

Separator to specjalistyczne urządzenie służące do oddzielania tłuszczy od reszty ścieków, które zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska musi znajdować się we wszystkich miejscach generujących ponadprzeciętną ilość tłuszczy. Rozporządzenie bezpośrednio dotyczy obiektów gastronomicznych,... więcej
  Ekologiczne domy samowystarczalne to temat, który w ostatnich latach zyskuje na popularności. Coraz więcej osób poszukuje sposobów, by ich domy były nie tylko tańsze w utrzymaniu, ale także bardziej przyjazne dla środowiska. Jednym z kluczowych elementów takiego podejścia jest wykorzystanie... więcej
Oczyszczalnie ścieków to dziś temat, który bardzo zyskuje na popularności. Na ich instalację decydują się nie tylko gospodarstwa domowe, budynki użyteczności publicznej czy przedsiębiorstwa produkcyjne, ale również całe wsie i małe miasteczka, które nie mają stałego dostępu do sieci kanalizacyjnej... więcej