Zgłoszenie instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków

Obecnie coraz większa liczba gospodarstw domowych korzysta z przydomowych oczyszczalni ścieków ze względu na korzyści, jakie oferują w trakcie eksploatacji. Ich budowa na posesji jest bardzo prostym przedsięwzięciem. Wystarczy wywiązać się z niezbędnych formalności i można przystąpić do instalacji.

Dzisiejszy artykuł przygotowaliśmy z myślą o wszystkich osobach, które planują inwestycję w przydomową oczyszczalnię ścieków, lecz nie zdążyły się jeszcze dokładnie zapoznać z wymaganiami prawnymi dotyczącymi zgłoszenia instalacji. Jesteśmy ekspertami w tej dziedzinie, dlatego przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych przepisów oraz istotnych uwag.


 

Aktualne przepisy

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, zgłoszeniu podlegają wyłącznie oczyszczalnie ścieków, których przepustowość nie przekracza 5 m3 na dobę i są one wykorzystywane na własne potrzeby gospodarstwa domowego lub rolnego w ramach zwykłego korzystania wód.

Wyszczególnione wyżej wymagania wynikają bezpośrednio z dwóch odrębnych przepisów, a mianowicie Prawa budowlanego (art. 29, ust. 1, pkt 3 w kwestii zgłoszenia budowy) oraz Prawa ochrony środowiska (art. 153 ust.1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – w kwestii eksploatacji). Oczyszczalnie o większej przepustowości lub wykorzystywany w sposób inny niż określony w wyżej wymienionych przepisach podlegają uzyskaniu pozwolenia na budowę.

 [[PROMO]

Jak zgłosić instalację oczyszczalni?

Zgłoszenie instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków następuje poprzez wypełnienie urzędowego formularza i przekazanie go do odpowiedniego organu. Najczęściej zajmują się tym wydziały architektury i budownictwa w starostwach powiatowych bądź urzędach miasta.

W formularzu wyszczególnione zostają wszelkie istotne informacje dotyczące budowy oraz sposobu eksploatacji oczyszczalni. To między innymi zakres i sposób wykonywania robót budowlanych, wydajność oczyszczalni i ilość ścieków wytwarzanych w domu w ciągu doby oraz termin rozpoczęcia prac.

Wraz z formularzem petent musi dostarczyć niezbędne załączniki:

  • mapa sytuacyjno-wysokościowa z naniesieniem lokalizacji oczyszczalni ścieków;
  • oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
  • powykonawcza inwentaryzacja geodezyjna;
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

Do rozpoczęcia eksploatacji oczyszczalni można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.

Na właścicielach przydomowych oczyszczalni ścieków ciąży również obowiązek poinformowania stosowanego organu o rezygnacji z rozpoczęcia albo zakończenia eksploatacji oczyszczalni ścieków. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, takiego zgłoszenia należy dokonać w terminie 14 dni od dnia rezygnacji z podjęcia działalności albo zaprzestania działalności lub zmianie danych.

 

Interesujący artykuł? Przeczytaj także o...

Ścieki są jednym z produktów ubocznych generowanych przez gospodarstwa domowe. Przeciętny Polak wytwarza rocznie aż 332 kilogramy odpadów komunalnych, które następnie trafiają na składowiska. Choć jest to wartość znacznie niższa od średniej unijnej, to jednak nie możemy się określać mianem zielonej... więcej
Jeżeli w minimalnym stopniu interesujecie się budownictwem mieszkaniowym, powinniście wiedzieć, że na przestrzeni kilku ostatnich lat zaczęły zmieniać się trendy. Dziś coraz więcej osób planujących budowę domu rezygnuje z klasycznego budownictwa, które bazuje na cegłach i materiałach betonowych na... więcej
Coraz więcej osób na terenie swoich posesji oraz gospodarstw domowych wdraża rozwiązania, które przyczyniają się nie tylko do zmniejszenia kwot pojawiających się na rachunkach za podstawowe media, ale również mają istotny wpływ na ochronę otaczającego nas środowiska. Obecnie największą... więcej